Ahad, 27 Mac 2011

Hari-hariku hanya carita tentang Allah swt...

                                         بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Allah swt..sangat pengasih dan penyanyang kepada makhluk-makhluknya..
syukur kepada Allah swt kerana telah memberi saya dan umat islam nikmat iman dan islam..banyak-banyak syukur kepada Allah swt lagi...kita luang masa dan menebalkan muka kita..cakap kebesaran Allah swt dihadapan saudara-saudara kita..banyak-banyak kita syukur kepada Allah swt lagi..kita sama-sama bahagi masa untuk buat kerja nabi saw..yang mana kita sama-sama luang masa jumpa saudara-saudara kita..pergi bilik ke bilik..rumah ke rumah..lorong ke lorong...pintu ke pintu...atas maksud..mengajak manusia ingat Allah...atas maksud mengajak manusia kenal zat-zat Allah swt...

firman Allah swt..

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!  (fussilat: 33)
                                                               
kita haruslah sama-sama manfaatkan nikmat mulut yang Allah swt berikan dengan banyakkan cakap tentang kebesaran Allah swt...hari ini..berapa banyak masa kita telah kita luangkan untuk cakapkan kebesaran Allah dihadapan saudara-saudara kita..? hari ini..berapa banyakkah kita jumpa saudara-saudara kita untuk ajak mereka bersama-sama kenal tentang kerja yang mulia iaitu mengajak manusia kepada Allah...? lemahnya saya tuan-tuan..saya masih belajar-belajar untuk cakap kebesaran Allah swt..


kita sama-sama haruslah mengorbankan masa dan kesenangan kita untuk bermujahadah untuk cakap tentang Allah swt...hari ini..banyak manakah fikir risau kita terhadap umat..?? banyak manakah fikir risau kita apabila ibu bapa kita..adik beradik kita dapat solat 5 waktu sehari semalam....dapat tutup aurat dengan sempurna..dapat menghidupkan 5 amalan masjid..banyak manakah fikir risau kita semua?? saya menulis, kerana saya ingin mengingatkan diri saya sendiri terutamanya..

untuk cakap kebesaran Allah..perlukan pengorbanan masa dan tenaga...sanggupkah kita sama-sama mengorbankan masa untuk cakap tentang Allah?? banyak masa kita hari ini untuk cakap tentang dunia..dunia yang sementara...apabila kehebatan dunia lebih di kejar,maka secara langsung..kehebatan agama akan tenggelam...maka hati-hati manusia..sudah tiada kehebatan Allah swt..dan timbullah berhala-berhala yang lain dihati-dihati manusia..kenapa saya berkata demikian,kerana..sudah tiada kehebatan Allah yang esa didalam hati-hati manusia..maka..kehebatan-kehebatan harta benda..pekara-pekara dunia..sudah menebal di dalam hati-hati manusia..sama lah juga seperti kaum-kaum yang terdahulu...

firman Allah swt..

“Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berkata kepada bapanya Aazar: “Patutkah ayah menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan-tuhan? Sesungguhnya aku melihatmu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata.” Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami) di langit dan di bumi, dan supaya menjadilah ia dari orang-orang yang percaya dengan sepenuh-penuh yakin. Maka ketika ia berada pada waktu malam yang gelap, ia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu ia berkata: “Inikah Tuhanku?” Kemudian apabila bintang itu terbenam, ia berkata pula: “Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang”. Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: “Inikah Tuhanku?” Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: “Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat”. Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: “Inikah Tuhanku? Ini lebih besar”. Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: ` Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya). “Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)”. Dan ia dibantah oleh kaumnya, ia pun berkata: “Patutkah kamu membantahku mengenai Allah, padahal sesungguhnya Ia telah memberi hidayah petunjuk kepadaku? Dan aku pula tidak takut (akan sebarang bahaya dari) apa yang kamu sekutukan dengan Allah, kecuali Tuhanku menghendaki sesuatu dari bahaya itu. (Sesungguhnya) pengetahuan Tuhanku meliputi tiap-tiap sesuatu, tidakkah kamu mahu (insaf) mengambil pelajaran?” Surah Al-An’am ayat 74-80

Firman Allah samalah juga kita dengan kaum-kaum yang terdahulu..jika kita mengagungkan dunia sehingga kehebatan Allah swt telah tenggelam..maka di dalam hati kita juga mempunyai berhala-berhala yang selain daripada Allah swt...nauzubillah!!


dan sesungguhnya Kami isikan dalam neraka jahanam itu sebahagian dari golongan jin dan manusia. Mereka terdiri dari golongan yang mempunyai hati tetapi tidak mahu menghayati ayat-ayat Allah.Mereka mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat tanda-tanda kekuasaan Allah.Mereka mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar ayat dan nasihat Allah.Mereka tidak ubah seperti binatang ternakan, bahkan lebih sesat lagi. Merekalah orang yang lalai”
 surah al-A’raf:179.


sebab itu hari-hari kita mau cakap tentang Allah swt..hari-hari mau dakwah saudara-saudara kita..sahabat-sahabat kita...jiran-jiran kita..cakap kepada mereka tentang kehebatan Allah swt...Allah maha berkuasa..makhluk langsung tak ada kuasa...yang memberi rezki,Allah..bukannya bos..yang memberi pandai dan rajin,Allah..bukannya cikgu..pekara ini lah yang kita hendak usahakan cakap lagi dan lagi..sehingga kita tiada lagi..

InsyaAllah..saya yang lemah ini lagi masih belajar menulis dapat amalkan..tuan-tuan pun dapat amal dan sampai-sampaikan...

Wasalam...

Tiada ulasan:

Powered By Blogger